Tuesday 1 January 2013

Don't Be Too Cruel Guys !

Assalamualaikum wbt :)

Happy New Year everyone ! Today's date is 1st January 2013 and may this new year will be a 'better' year than before :) Azam saya tahun ini ? Hmm, okey i'll tel you. Firstly, I want to improve myself whether as a daughter, or a lover, or as a good friend and also as a student. Secondly, I hope that I can maintain my pointer till my final semester. Well, I got a pretty high in my pointer previously ;) Thirdly, I want to fit my body. Yes ! I really mean it ! Go Go Amal ! Hehee. *Bagi semangat kat diri sendiri. Okey next, saya akan memperbaiki hubungan saya bersama jejaka di hati, Muhammad Faris bin Zulkefely, build a positive relationships with him, rather than just flirting around with him. Euuwww ~ (but sometimes , errr, nothing! hehe) The most important thing here, I will try to be a very good servant to Allah SWT and decorate myself with beautiful AKHLAQ :)

Berbalik kepada tajuk post saya di atas, saya ingin menceritakan tentang kisah seorang gadis yang sering sahaja dilukai oleh sang jejaka. Dia bukan lah seorang gadis biasa yang tidak mempunyai apa-apa daya tarikan ataupun mempunyai rupa paras yg huduh. Tidak ! Dia merupakan seorang gadis yang mempunyai paras rupa yang menawan dan sering sahaja membuatkan sang jejaka yang memandang dan menoleh akan cair. Setiap yang memandangnya pasti akan menoleh buat kali kedua. Namun, di sebalik kecantikan paras rupanya, tersembunyi kesedihan dan kelukaan hati yang tidak sesiapapun tahu. Di dalam hatinya, dia memendam perasaan sedih dan terluka dek perbuatan setiap lelaki yang pernah hadir dan mengetuk pintu hatinya. Yes, memang semua lelaki memasang angan-angan untuk memiliki pasangan seperti dia yang sangat cantik dan jelita, tetapi adakah mereka mampu menerima setiap kekurangan dia? Adakah mereka sanggup menjaga hati dia yang sentiasa ingin dibelai dan dimanjai dan juga dihargai. Setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Dan setiap hamba Allah pasti akan diuji dengan pelbagai dugaan. 

Gadis ini sudah banyak kali terluka oleh lelaki2 yang hanya mahukan dia kerana rupa parasnya sahaja, bukanlah menerima diri dia seadanya. Pelik, sepatutnya gadis cantik seperti dia patut mempunyai kehidupan yang bahagia. Tetapi tidak bagi gadis ini. Sudah beberapa kali dirinya dikecewakan sehingga sampai satu tahap, hatinya sudah menjadi keras seperti batu. Dia sudah tidak percaya kepada mana-mana lelaki pun. Pada tanggapannya, setiap lelaki yang cuba hadir dalam hidupnya pasti akan mengecewakan dirinya pada suatu hari nanti. Bukan dia tidak mencuba, tetapi sudah pelbagai lelaki yang cuba untuk mengisi hatinya, tetapi tiada seorang pun yang setia untuk berada di sisi nya sewaktu saat susah dan senang. Tiada siapa yang mampu bersabar dengan karenahnya. Susah sangat ke nak cari seorang lelaki yang betul-betul terima diri dia seadanya dan mencintai dia dengan setulus hati? Rupa paras sepatutnya tidak harus dijadikan ukuran kerana rupa paras akan pudar ditelan zaman. Namun, hati yang ikhlas akan sentiasa kekal hingga ke akhir hayat. 

Come on guys, don't be too cruel ! You guys suka dapat perempuan cantik, bangga tunjuk kat member2 "Wei, ni lah awek aku! Cun kan?" Selepas dua-tiga bulan ? Tak peduli dah hati dan perasaan awek korang yang korang bangga kan sangat tu. Korang kena ingat, perempuan ni bukannya terima korang semata-mata untuk menjadi bahan tontonan member-member korang, perempuan ni dia nak sentiasa dihargai, disayangi, and yang paling penting, bertolak-ansur. Susah sangat ke? Kalau korang rasa susah, itu buktinya yang korang ni belum lagi matang untuk membina sebuah perhubungan yang serius. Senang kata, korang ni tak terfikir pun lagi soal kahwin, cakap kat mulut bukan main lagi, tapi ? Nak handle perempuan merajuk pun punya payah ! Bila awek merajuk, terus kata yang perempuan ni manja sangat lah, mengada lah. Macam ni ke nak jadi suami mithali? Kalau korang rasa tak ready lagi untuk bagi komitmen kat awek korang, saya nasihat kan baik tak payah nak cinta teruk2 sangat. Cukup lah jadi teman tapi mesra. Bila sampai satu tahap nanti korang akan bersedia untuk beri komitmen sepenuhnya terhadap perempuan yang korang sayang dan korang suka :)

Note for guys out there, stop hurting your partner's feelings. Try to find a solution for any problems among you and your girl. Be a matured thinker ! Don't act like a child and try to be a BETTER MEN ! :)

Wallahualam :)

2 comments:

  1. Tak semua lelaki yang suke mempermainkan perempuan. Lelaki kekadang perlukan masa dan tidak mahu terus menyatakan yang dia sayang seseorang, tp in the end, kalau bukan jodoh, akan terpisah jua dan melukakan hati prempuan tersebut. Sesetengah lelaki hanya akan menyatakan yang dia syang seseorang itu disaat dia benar2 bersedia utk mengahwini perempuan itu utk mengelakkan prmpuan itu kecewa dan menjauhi dosa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks sebab sudi berkongsi pendapat. Yes, I admit bukan semua lelaki begitu. Saya tulis post ini untuk lelaki2 di luar sana yang mahu berkasih sayang hanya disebabkan oleh KECANTIKAN dan RUPA PARAS perempuan itu semata-mata. Sebetulnya, jangan lah bagi harapan kalau tak mampu untuk menyayangi dan menghargai seseorang :) Wallahualam.

      Delete